Schrijfstrategieën die leerlingen met laaggeletterdheid helpen

laaggeletterdheid

Schrijfstrategieën die leerlingen met laaggeletterdheid helpen

Het probleem van laaggeletterdheid vorstelijk in de Verenigde Staten is wijdverbreid. Meer dan 4,5 miljoen jongvolwassenen hebben geen toegang tot school vanwege het ontbreken van een middelbare schooldiploma of GED. Hiervan vormen leerlingen met een achterstand op de kleuterschool het hoogste percentage voortijdige schoolverlaters. En in de Verenigde Staten studeert minder dan 12% van de studenten af van de middelbare school. Vroege geletterdheidsontwikkeling is een belangrijke factor in armoede, aangezien 43% van de volwassenen in armoede laaggeletterd is.

Het ontwikkelen van een schrijfstrategie die laaggeletterden helpt, is een belangrijk onderdeel om deze groep te bereiken. Hoewel je misschien denkt dat je schrijft naar iemand met een hoge geletterdheid, probeer bij het maken van een document rekening te houden met de behoeften van je publiek. Als uw publiek laaggeletterd is, wilt u misschien een ander formaat voor de inhoud gebruiken. Als u bijvoorbeeld een artikel schrijft voor een algemeen publiek, kunt u een Microsoft Word-document gebruiken dat hardop kan worden voorgelezen. Als uw publiek laaggeletterd of slecht geletterd is, kunt u ook videobeelden gebruiken om belangrijke boodschappen over te brengen of tot actie over te gaan.

Om een zo breed mogelijk publiek te bereiken, kunnen laaggeletterden moeilijk te identificeren zijn. Vooral in multiculturele gemeenschappen zijn hun alfabetiseringsprofielen complex en misschien moeilijker te begrijpen. Naast beperkte leesvaardigheid, zijn ze vaak sociaal geïsoleerd en rekenen ze op familie en vrienden voor steun. Door digitale verhalen te gebruiken om persoonlijke verhalen te vertellen, kunnen ze een stem krijgen bij boeiende kwesties. Als bijkomend voordeel respecteert het proces de diversiteit van de deelnemers en zorgt het ervoor dat hun stem wordt gehoord.

Zoek meer informatie op: Hetsen & Visschers